toppic

Vad är kiropraktik?

Kiropraktorn sätter människan i centrum. Kost, motion, livssituation och nervssystem – allt hänger ihop.

Den moderna kiropraktiken dateras till slutet av 1800-talet men metoden användes redan i det gamla Grekland. Mycket har hänt sedan dess och idag är kiropraktiken en integrerad del i svensk hälso- och sjukvård.

Ordet kiropraktik kommer från grekiskan ”cheiro” och ”praktikos”, som fritt översatt betyder att göra för hand.

Kiropraktik innefattar diagnostik, behandling, rehabilitering och förebyggande av funktionsstörningar och smärttillstånd i rörelseapparaten med fokus på rygg och nacke. Alla patienter diagnosticeras individuellt och behandlas därefter.

Med hjälp av manuella undersökningsmetoder ställer vi diagnos och utför därefter behandling och rehabilitering. Kiropraktorn använder sig främst av manipulation av ryggraden och övriga leder som ökar rörelseförmågan samt mjukdelsbehandling som minskar patientens smärta.

Det finns ett samspel mellan nervsystemet som är kroppens kommunikations- och kontrollsystem, och ryggradens funktion. Detta samspel utgör underlaget för kiropraktik.

Vilka besvär kan en kiropraktor behandla?

En kiropraktor behandlar skador och besvär som orsakas av störningar i leder, muskler och nervsystem.

Besvär som vi behandlar är bl a:

• Spänningshuvudvärk/migrän
  • Nackspärr
  • Molande ryggvärk
  • Ryggskott, ischias
  • Förslitning i rygg/höft
  • Whiplashskada
  • Domningar och stickningar i armar och ben
  • Musarm

Boka tid i Örebro

Kurerakliniken finns i Örebro. Behandling kan bokas via bokadirekt, på telefon eller mail. Det gäller även för akupunktur.